Mestna občina Maribor je pred kratkim predstavila dolgo pričakovani masterplan za obnovo cest, v okviru katerega naj bi podjetje Nigrad do leta 2029 prenovilo približno 70 kilometrov cest v skupni vrednosti 25 milijonov evrov. Vendar pa se je Iniciativa Mestni zbor (IMZ) obrnila na mestne svetnike z javnim pismom, saj mestni svet o tem dokumentu še ni odločal.

V IMZ opozarjajo, da občani pri spremljanju upravljanja cest pogosto naletimo na nepopolne ali nezanesljive informacije v uradnih dokumentih MOM, kot so proračuni, rebalansi in gradiva mestnega sveta. “Odločitve o cestah se pogosto sprejemajo praktično mimo Mestnega sveta MOM. Tudi pregled preteklih let ne razkriva primerov, ko bi svet obravnaval dokumente, kot jih zahteva občinski odlok,” poudarjajo.

Po njihovih besedah se zdi, da se odločitve o vlaganjih v prometne površine in vzdrževanje sprejemajo nekje v ozadju, brez formalnega upoštevanja odlokov in brez transparentnosti za javnost. “Ali svetniki informacije prejemate na internih sestankih, stran od oči javnosti? Na sejah mestnega sveta je namreč videti, da imate tudi vi zelo omejen vpogled. Takšno stanje škoduje demokratičnemu nadzoru in kakovosti odločitev,” opozarjajo v IMZ.

IMZ, nevladna in nestrankarska iniciativa, ustanovljena leta 2013 kot odziv na nezadovoljstvo z lokalnim in državnim vodenjem ter korupcijskimi praksami, se osredotoča na samoorganizacijo prebivalcev mestnih četrti in krajevnih skupnosti. V javnem pismu so izpostavili, da vse o občinskih cestah ureja odlok o občinskih cestah, ki določa, da plan razvoja in vzdrževanja cest sprejme mestni svet na predlog župana. Ta dokument naj bi določal prednostne naloge, vire financiranja in letno dinamiko vzdrževanja, pripravlja pa ga župan v sodelovanju z vzdrževalcem cest.

V IMZ so preverili gradiva sej mestnega sveta iz zadnjih dveh mandatov in ugotovili, da nikjer ni dokumentacije, ki bi ustrezala zahtevam odloka. “Le delno se določbam odloka približamo pri obravnavi proračuna ali zaključnega računa, vendar so podatki pogosto nepopolni ali pa jih sploh ni,” dodajajo.

Po mnenju IMZ je stanje cest in poti v Mariboru nezadovoljivo, zato je nujno takojšnje ukrepanje. Proračun za leto 2025 po rebalansu predvideva približno 9 milijonov evrov za redno vzdrževanje, sanacijo asfaltnih površin in investicijsko vzdrževanje, kar pa skupaj z masterplanom pomeni velike vsote denarja, nad katerim mestni svet nima učinkovitega nadzora. Gradivo za izredno sejo o cenah Nigrada še dodatno nakazuje, da je nadzor pogosto zgolj formalnost.

IMZ zato poziva k ukrepom, ki bodo zagotavljali transparentno načrtovanje in dosleden nadzor porabe sredstev, saj bo le to omogočilo zmanjšanje razkoraka med slabimi in sprejemljivimi cestami v Mariboru.